پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

ویندوز Vista

بالاخره به لطف یکی از دوستان نسخۀ مطمئنی از ویندوز Vista رسید دستم و نصبش کردم. البته باز هم جرات نکردم اونو جایگزین XP کنم و به عنوان سیستم عامل دوم گذاشتمش روی درایو D.

 

نصب Vista بینهایت ساده اس. کافیه دیسک رو داخل درایو DVD بذاریم تا منوی اولیه باز بشه. با انتخاب حالت Clean Install می شه درایو دیگه ای رو مشخص کرد که Vista روی اون نصب بشه و با XP کاری نداشته باشه. بعد دیگه خودش همۀ کارها رو انجام می ده. کل پروسۀ نصب کمتر از نیم ساعت طول کشید و تنها دو بار restart شد. تنها کاری که از من خواست انتخاب مکان، تاریخ، ساعت و زبان بود. تمام سخت افزارها رو خودش شناخت و درایورشون رو نصب کرد؛ البته به غیر از کارت کپچر Snazzi که بعدا از روی CD کارت، درایورش رو نصب کردم.

 

نکتۀ قابل توجه اینه که در حین نصب ویندوز تنها چیزی که می بینیم یه Progress Bar هست که داره پر می شه. دیگه فهرست کارهایی که داره صورت می گیره و اسم فایل هایی که دارن کپی می شن رو نمی بینیم. درست شبیه نصب Office 2007 که اونجا هم فقط Progress Bar می بینیم و بعد از چند دقیقه کار تمومه. واقعا لزومی هم نداشت که اسم فایل ها رو یکی یکی ببینیم.

 

بعد از نصب، کامپیوتر یکبار دیگه Restart شد و بعد از من پرسید که با کدوم سیستم عامل می خوام بیام بالا: Previous Windows یا Vista؟ گزینۀ اول یعنی همون XP. سرعت بالا اومدن Vista تقریبا با XP برابره. لوگوی اولیه، صفحۀ Welcome و صدای Load شدن ویندوز همگی جدید هستن و جذاب.

 

دسک تاپ Vista شبیه XP هست ولی تمام آیکون ها تغییر کردن؛ یعنی خیلی بهتر شدن. با کلیک روی Start منوی برنامه ها باز می شه که اون هم خیلی تغییر کرده. بزرگترین تغییر اینه که All Programs و فهرست آخرین برنامه های اجرا شده هر دو در یک قسمت نمایش داده می شن.

 

تغییرات My Computer و Control Panel هم خیلی زیاده. آیکون های جدیدی اضافه شدن و دسته بندی ها به شدت تغییر کردن. اوایل باید برای پیدا کردن تنظیمات مورد نظر کلی توی Control Panel بگردیم اما به تدریج بهش عادت می کنیم. Device Manager هم بعنوان یه آیکون جدید اضافه شده.

 

Internet Explorer 7 تغییرات زیادی داره و کار کردن باهاش یه کمی سخته. یعنی باید بهش عادت کنیم. سرعت واقعا بهتر از نسخه های قبلیه و صفحات رو سریع تر باز می کنه. کلی گشتم تا بتونم Add to Favorites رو پیدا کنم!

 

یکی از بزرگرترین نکات مثبت Vista امکانات گرافیکیشه که واقعا قشنگه. پوینترهای ماوس، آیکون ها، امکان حرکت بین برنامه ها بصورت سه بعدی، بازی های سه بعدی و ... جذابیت های زیادی دارن که آدم دلش می خواد هی باهاشون ور بره!

 

اما مهمترین چیزی که به Vista اضافه شده Gadgetهای مختلفی هستن که می شه سمت راست Desktop چید. این Gadgetها در واقع یه سری برنامۀ کوچیک هستن که کارهای مختلف می کنن. از ساعت دیواری و کاغذ یادداشت گرفته تا انواع بازی ها و News Feeder ها Utilityهای مختلف دیگه که می شه انواعشون رو از روی سایت مایکروسافت داونلود کرد. اندازۀ فایل های Gadget بین 20 تا 200 کیلوبایت هست و داونلودشون هم رایگانه. جالبترین Gadget برای من جدول سودوکو بود که می تونی بذاری گوشۀ صفحه و هر وقت هوس کردی یکیشو حل کنی!

 

موضوع مهم دیگه اینه که توی Vista انقدر برنامه گنجونده شده (بطور استاندارد یا از طریق Gadgetهای مختلف) که می شه از نصب خیلی برنامه ها چشم پوشی کرد؛ مثلا دیگه نیازی به نصب ACD See نیست.

 

تنها موضوعی که یه کم آدم رو اذیت می کنه UAC هست که تا می خوای یه چیزی رو تغییر بدی سر و کله اش پیدا می شه و ازت می پرسه که این خودتی که داری تغییر می دی یا یکی داره تو رو هک می کنه؟ البته این امکان برای امنیت سیستم خیلی خوبه ولی دیگه انقدر تکرار می شه که حوصلۀ آدم سر می ره. حتی وقتی می خوای ساعت یا تاریخ رو عوض کنی باید مدام بهش بگی که آره بابا خودمم، ولم کن بذار کارمو بکنم! من بطور اتفاقی توی یکی از منوهای Control Panel پیدا کردم از کجا می شه این امکان رو Disable کرد و غیرفعالش کردم! آخیش! راحت شدم!

 

من سه روزه که دارم با Vista ور می رم و تابحال به هیچ مشکل خاصی بر نخوردم. همه چیز به خوبی کار می کنه و سرعت هم عالیه. البته می گن بهتره RAM رو به 2GB افزایش داد.

 

ظاهرا قراره به زودی Service Pack 1 برای Vista ارائه بشه. هر وقت بیاد تصمیم می گیرم که XP رو نگه دارم یا بالکل سوئیچ کنم به Vista.

 

در مجموع باید بگم از Vista خوشم اومد. نه تنها از امکانات گرافیکیش بلکه از سازماندهی بهتر تنظیمات و مدیریت کامپیوتر. فکر می کنم خیلی زودتر از اونچه XP جا افتاد، بین کاربرها جا بیفته.

نظرات 13 + ارسال نظر
محسن م ب سه‌شنبه 24 مهر 1386 ساعت 19:11 http://filmamoon.blogsky.com/

کس نیست به سیامک بگه مرد مومن یاد رم ۶۴ به خیر؟ من خودم بار اولی که رم کامپیوترم از ۴ شد ۸ شبش نخابیدم. تازه با یک درصدی از اون Ram Drive هم درست میکردم.

فرزاد سه‌شنبه 24 مهر 1386 ساعت 09:02

بهترین راه اینه که به یکی از دوستاتون که adsl داره بگین براتون دانلود کنه

بهنام دوشنبه 23 مهر 1386 ساعت 23:20

آقای فرزاد. من این سایت رو چک کردم و از سیستم عاملی که معرفی شده بود خوشم اومد. فقط نفهمیدم چطوری می تونم اونو تهیه کنم؟

کامران دوشنبه 23 مهر 1386 ساعت 15:55 http://filmamoon.blogsky.com/

خب خبیث سی دس شو بهمون برسون که ما هم نصب کنیم.

چشم.

فرزاد دوشنبه 23 مهر 1386 ساعت 11:46

سلام
یه سیستم عامل هم هست که فکر کنم به درد طرفداران unix , linux می خوره و گرافیکش خیلی خفنه . من نصبش کردم به یه بار نصب کردن می ارزه ، همه چی هم تو خودش داره میشه هم دانلود کرد و هم سفارش بدین براتون پست کنن البته مجانی ...
خلاصه ، یه سر به این لینک بزنید :
http://www.ubuntu.com/

سیامک یکشنبه 22 مهر 1386 ساعت 21:54 http://morghegereftar.persianblog.ir

توضیحاتت درباره چیزی که درباره اش توضیح داده ای کلاً به کار من نمیاد. فقط یه چشمه شو بگم: رم۶۴.یادش به خیر! یه زمانی واسه خودش سالار بود!(بینم! اگه بخوام آپ کنم آشنا ماشنا نداری که ببینم چی کار کنم؟) از دعوت ممنون.احتمالاً همین الآن بنویسم.

خیر سرت با اون RAM!
خواستی آپ کنی با مهدی تماس بگیر، تازه آپ کرده از طریق یه آشنایی. قیمتش خوبه هر چی بخوای هم برات می ذاره.

فرهاد یکشنبه 22 مهر 1386 ساعت 13:57 http://www.rahdari.ir

من که هنوز جرات نکردم عوض کنم....راستش رم اضافه هم ندارم که به درد ویستا بخوره...فعلا که زنده باد ایکس پی..البته یک فدورای جدید هم دارم که بعضی وقتها حال می ده....
راستی ای میلم رو هم گذاشتم..

پروانه یکشنبه 22 مهر 1386 ساعت 13:34 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

سلام
من یونیکس کارم . سروری که با آن کار می کنم یک پنتیوم بسیار معمولی که در یک لحظه با سی یوزر کار می کنه و عین خیالش نیست. تازه یک بار که نصب می کنیم میره تا بخوایم سرور عوض کنیم .اصلا نیازی به نصب مجدد نیست. ویروس هم که حالیش نیست.
ما یونیکس کارا یک جوک برا ویندوزیا داریم:
از ش پرسیدم امروز داری چیکار می کنی؟ گفت دارم ویندوز نصب می کنم
فرداش پرسیدم داری چیکار می می کنی. گفت دارم می رم ویندوز نصب کنم
پس فرداش پرسیدم داری چکار می کنی گفت: باید ویندوز نصب کنم
...
ولی از شوخی گذشته دست بیل گیتز درد نکنه که اگه اون نبود من نمی تونستم اینجا کامنت بنویسم

فرزاد یکشنبه 22 مهر 1386 ساعت 08:33

نسخه ایی که شرکت JB Tools داده بیرون خیلی عالیه .
من الان 3 ماهی میشه که دارم باهاش و هیچ مشکلی ندارم ، update هم میشه .
اصولا ویستا سخت افزار خفن می خواد ، مثلا خود مایکروسافت میگه سی پی یو Core 2 duo باید باشه .
مشخصات سیستم من اینه :
cpu core 2 duo E6850 - 3.0 GHz-4MB cache
Ram 3 GB Bus 800
VGA : Geforce 8800 GTS
دارم با هاش پرواز میکنم :)
یه چیز دیگه اگه تو این قسمت :
Control PanelPerformance Information and Tools
نمرات سخت افزارتون بالای 5 بود ، اونوقت ارزش کار کردن با ویستا رو داره !

محمد جمعه 20 مهر 1386 ساعت 22:04 http://delle.blogsky.com/

سلام عزیز
از توجهتم سپاس گذارم
از اینکه قراره به منم سر بزنی تشکر
دوست دارم نقاط قوت و ضعف منو گوش زد کنید که در این صورت کمکشایانی به من کرده اید
منم
شمارو لینک می کنم
بای

احسان جمعه 20 مهر 1386 ساعت 14:00 http://nagofteh-ha.blogsky.com

مایکروسافت خیلی خوشحاله که تو تاییدش کردی!!! امیدوارم هر چه سریعتر مطمئن بشی و XP رو برداری... بعدش بهت میگم ویستا چه بلاهایی ممکنه سرت بیاره!!!

دارا جمعه 20 مهر 1386 ساعت 11:06

مبارکه
ور رفتن با چیزای سه بعدی معلومه که از دو بعدیش بهتره!!!

محمد جمعه 20 مهر 1386 ساعت 10:33 http://delle.blogsky.com

سلام عزیز
از این ویندوز که خیلی بد تعریف می کنن
حالاشما این جور می گین آدم به فکر می یوفته یه سر بهش بزنه
وب خوب و مفیدی دارین
وقت کردی یه سر هم به مابزن
بای

ما که تا حالا بدی ازش ندیدیم!
...
هنوز زوده که بخوایم ویستا رو جایگزین XP کنیم. ممکنه خیلی از نرم افزارها روش اجرا نشه و بعضی سخت افزارها رو هم نشناسه. اما وقتی Service Pack 1 بیاد خیلی از مشکلاتش حل می شه.
البته برای اینکه این ویندوز خوب اجرا بشه باید کامپیوتر نسبتا قوی و مناسبی هم داشته باشین وگرنه کند اجرا می شه و این کندی کاربر رو اذیت می کنه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد