پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

مباحث تئوریک: انتخاب اسم برای فیلم

قصد دارم از این به بعد مباحث تئوریک سینمایی رو هم به وبلاگ پلان های روزانه اضافه کنم و هر بار دربارۀ یکی از مفاهیم سینمایی چند خطی بنویسم. مباحث تئوریک رو با موضوع ساده  انتخاب اسم فیلم شروع می کنم و در پست های بعد دربارۀ دکوپاژ، میزانسن، نمای نقطه نظر، دوربین روی دست، تراولینگ، زوم،...  و کاربرد و مفهوم اونها در فیلم مطالبی خواهم نوشت.

انتخاب اسم برای فیلم در مرحلۀ نوشتن فیلمنامه صورت می گیره، اما زیاد پیش اومده که به دلایل مختلف اسم فیلم در زمان تولید یا حتی پس-تولید تغییر پیدا کرده. برای یک فیلم به چند صورت می شه اسم انتخاب کرد:

۱- بر اساس نام کاراکتر اصلی (لئون، ارین بروکوویچ، مالنا)
۲- نام محل وقوع حوادث فیلم (کازابلانکا، سینما پارادیزو، پارک ژوراسیک)
۳- وسیله یا شیء ارتباط دهنده کاراکترهای فیلم (پیانو، اره، الماس خونین)
۴- موضوع یا مفهوم اصلی داستان (ماتریکس، هوش مصنوعی)
۵- اسامی ابتکاری برای جذب مخاطب (قبل از آنکه شیطان بداند مرده ای)

شاید بعد از دیدن یک فیلم بدون نام اسامی مختلفی به ذهن هر کس خطور کنه، اما مهم اینه که اسم رو بر حسب مفهوم اصلی داستان و ژانر انتخاب بشه. اسم فیلم باید به شکلی صورت بگیره که باعث برانگیخته شدن کنجکاوی مخاطب بشه و در عین حال پیش زمینۀ نادرستی از داستان بوجود نیاره. مثلاً با شنیدن اسم "دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه" دقیقاً توقع دیدن فیلمی ماجراجویانه (Adventure) در مخاطب شکل می گیره و با شنیدن اسم "حس ششم" فیلمی ماوراء طبیعی.

گاهی اوقات یک اسم تک کلمه ای مثل 1408 یا Zodiac موثرتر از انتخاب اسامی طولانیه و گاهی برعکس (ایندیانا جونز و مهاجمان صندوقچۀ گمشده).

بعضی اوقات تنها شنیدن نام یک فیلم ما رو به دیدن اون ترغیب می کنه، مثل "سوئینی تاد: آرایشگر شیطان صفت خیابان فلیت" یا "آلیس دیگر اینجا زندگی نمی کند" و گاهی انتخاب نادرست اسم ما رو فراری می ده (مثل فیلم های ایرانی "پابرهنه در بهشت" یا "یک تکه نان").

اسم فیلم اولین چیزیه که از یک اثر هنری به گوش ما می خوره و (ناآگاهانه) باعث شکل گیری احساسات اولیه ای نسبت به اون می شه. بسیاری از کسانی که برای سرگرمی فیلم تماشا می کنن، بدون آگاهی از داستان فیلم یا اسم کارگردان تنها از روی اسم به انتخاب دست می زنن بنابراین باید تا حد ممکن در انتخاب اسم وسواس به خرج داد (قابل توجه اغلب فیلمنامه نویسان و فیلمسازان ایرانی).

--------------

طولانی ترین اسمی که تابحال برای یک فیلم بکار رفته:

Another Demonstration of the Cliff-Guibert Fire Horse Reel, Showing a Young Girl Coming from an Office, Detaching Hose, Running with It 60 Feet, and Playing a Stream, All Inside of 30 Seconds

نظرات 11 + ارسال نظر
Dorsa یکشنبه 10 فروردین 1399 ساعت 10:11

سلام واقعا مطلب پرکاربردی بود .
به نظر منم اسم خیلی مهمه و به نظرم اسم یه فیلم رو باید بر اساس حال و هوای فیلم انتخاب کنند مثل سریال تاریک .
این سریال واقعا فضای تاریکی داره و این اسم کاملا براش مناسبه . اینجوری فیلم هم یه اسم جذاب داره هم اینکه داستان فیلم از طریق اسم لو نمیره . به نظرم هم اینکه ژانر فیلم رو مشخص میکنه کافی باشه .

حمیدرضا دوشنبه 3 تیر 1387 ساعت 12:42

اگه میتونی در مورد موسیقی متن فیلم هم بنویس.اسم فیلم اکثر مواقع از یاد ادم میره ولی چیزی که همیشه ماندگاره موسیقی فیلمه.

به زودی درباره موسیقی هم خواهم نوشت.

دارا دوشنبه 3 تیر 1387 ساعت 11:29

من حتمن باید در باره فیلم جیزی شنیده باشم تا اونو ببنم.
ولی اسم فیلم میتونه خیلی وسوسه انگیز باشه.

حمیدرضا یکشنبه 2 تیر 1387 ساعت 19:49

بحث خیلی خوبی رو پیش کشیدی.اسم فیلم به نظر من یکی از مهمترین عواملی است که نظر بیننده رو به خودش جلب میکنه.من خودم هر موقع دنبال فیلم خاصی نباشم جذابیت اسم رو برای انتخاب تو رتبه اول قرار میدم.همیشه هم هر فیلمی هم که میبینم کاملآدنبال ربط اون اسم با اون فیلمم.
گاهی معمای ربط اسم با فیلم بیشتر از خود داستان منو متحیر میکنه.یکی از بلندترین و مناسبترین اسمی که برای یک فیلم ۲۰۰۷ شنیدم(کشته شدن رابرت فورد به دست جسی جیمز ترسو )بود که ادم فکر میکنه تمام داستان رو با این اسم میدونه ولی کاملآ در اشتباهه.
راستی از بابت اینکه به سوالات من جواب دادی ممنون.

من همیشه بلافاصله بعد از تموم شدن یک فیلم به ربط اسم فیلم با داستان فکر می کنم و اینکه آیا این اسم مناسب بود یا می تونست اسم بهتری براش در نظر گرفت.
کاملا درسته، برای فیلم قتل جسی جیمز... اسم هوشمندانه ای استفاده شده. چیزی شبیه به هرگز با غریبه ها حرف نزن (آنتونیو باندراس).

سیامک یکشنبه 2 تیر 1387 ساعت 12:11 http://morghegereftar.persianblog.ir

فیلمی که خوبه همه چیزش خوبه! اسم بهتر از پدرخوانده؟! یه اسم بلند هم یکی از بیلمهای زیبای وودر آلن داره. همه آنچه که همواره می خواهید درباره سکس بدانید اما از پرسیدنش پروا دارید! بسیار فیلم باهوشیست!

با هر دو نظرت کاملا موافقم، فکر کنم برای اولین بار!

پروانه یکشنبه 2 تیر 1387 ساعت 09:22 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

از شاگردان کلاس مباحث تئوریک سینمای شما خواهم بود. چون در این زمینه کاملن بیسوادم.

فکر می کنم نام فیلم همانند نام یک داستان یا نام یک وبلاگ و مانند بسیاری نام های دیگر در به یاد ماندن آن و اثر بر ذهن بسیار مهم است.
نظر من به عنوان یک تماشاگر عادی برای انتخاب فیلم :تقریبن هیچگاه به نام آن توجه نمی کنم بلکه کارگردان و هنرپیشه و فیلمنامه و یا فیلم های برنده جایزه ها و یابا معرفی دوستان فیلم هایی که در برایم شرط انتخاب است .

با سپاس از بابت این درس جدید

من به این امید این مطالب رو می نویسم که از نظر سایر دوستان بهره مند بشم و چیزهای جدید یاد بگیرم.

مهدیه شنبه 1 تیر 1387 ساعت 20:45 http://badoom.blogsky.com

برای خرید فیلم قاچاق وقتی می بینم این همه گشتم هیچی نسیبم نشده می رم یکی از فیلم هایی که اسمش فلسفی عرفانی معنا گرا از این چیزاست! انتخاب می کنم و تقریبا همیشه هم این جور فیلم ها رو با ناله و نفرین تا آخر دیدم!!!
این نکته هایی که تو پستت گفتی همراه با خوندن گفتگوی کامنتیت با محسن خیلی جذاب تر شده.
( صحبت از اسم پیش اومد یه چیز بی ربط به موضوع هم بگم! من جز اون خبرنگارایی هستم که می خوام برای مطلبی که نوشتم تیتر بزنم تب ام می کنه. همینطور عنوان گذاشتن رو داستان یا هر چیز دیگه. به خاطر همین فکر می کنم از سختترین قسمت، این موضوع تئوریک فیلم رو شروع کردی!!)

من هم شده فیلمی رو از روی اسمش انتخاب کردم و آخرش به خودم فحش دادم که چرا اینو برداشتی! البته این موضوع درباره فیلم های ترسناک یا اکشن کمتر اتفاق میفته، چون از کسی که توقع دیدن فیلم اکشن داره می تونه کاملا از روی اسم فیلم مورد نظرش رو انتخاب کنه.

اتفاقا چیزی که آخرش گفتین خیلی هم مرتبط بود. تیتر زدن برای مطلب، گزارش، داستان کوتاه، مقاله،... هم دقیقا از همین قانون پیروی می کنه.

راستی ما تا حالا نمی دونستیم شما خبرنگارین.

محسن جمعه 31 خرداد 1387 ساعت 13:52 http://filmamoon.blogsky.com

نام فیلم اسپارتاکوس برای من همیشه یک کاریزما داشته. خودش که میگفت تاریک ترین نقطه در کارهای منه. جالبه که توی لیستی که از ۱۰۰ فیلم برتر سینما در اومده سه تا فیلم کوبربک هست و تا جایی که من یادمه اسپارتاکوس هم یکی از این سه تاست. البته نظر سنجیی که درخشش و چشمان کاملن بسته رو نداشته باشه باید گذاشت درکوزه و آبشو خورد.
چیه؟‌سهم کوبریک خیلی زیاد میشه؟‌خب بشه.

سهم کوبریک از سینما خیلی بیشتر از اینهاست، اصلا حداقل ۱۰ درصد کل صنعت سینما مدیون کوبریک و فیلمهاشه.

محسن جمعه 31 خرداد 1387 ساعت 00:57 http://filmamoon.blogsky.com

تقریبن تمام فیلمهای مرحوم ساموئل خاچیکیان.
دلهره. ضربت. یک قدم تا مرگ.
البته اینا مال دوران نوجوانیم بود. ولی از فیلمهای امروزی Blue Velvet به این شکل بود. تازگیام وقتی که انبوه سی دی های قاچاقی را کنار پیاده رو ها دزدکی ورق میزنم که چن تاییشو بخرم خیلی وقتا حاضر الذهن نیستم که فیلم که دارم انتخاب میکنم مال کیه. اول اسمشو نگاه میکنم و اگر آشنا نباشم باهاش اگر اسمه خوب نباشه و فرصت هم نداشته باشم میگذارمش کنار.
مخمل آبی دیوید لینچ هم همینطوری بود. ویدئوشو در یک عملیات تعقیب و گریز همان حوالی بیست سال پیش از یکی کرایه کردم و بعد که آوردمش خونه دیدم مال دیوید لینچه.

من این حس رو درباره فیلم های کوبریک دارم. فکر می کنم کوبریک حتی در رابطه با اسم فیلم هاش هم وسواس به خرج می داد: غلاف تمام فلزی، درخشش، چشمان کاملا بسته، دکتر استرنج لاو، پرتقال کوکی... . شنیدن تنها اسم این فیلم ها آدم رو به دیدنشون وسوسه می کنه!

محسن پنج‌شنبه 30 خرداد 1387 ساعت 12:35 http://filmamoon.blogsky.com

طولانی ترین فیلمی که اسمش را شنیده ام و آنرا دیده ام فیلم است از وودی آلن:
تمام آنچه که که میخوهید در باره س ک س بدانید ولی همیشه از پر سیدن آن وحشت داشته اید.
و کوتاه ترین: M

تا مدتها کوتاه ترین اسم فیلم P بود. ولی اخیرا فیلم های زیادی با اسامی تک کاراکتری ساخته شدن.
تابحال فیلمی بوده که فقط بخاطر اسمش تماشا کرده باشین؟

عمو پنج‌شنبه 30 خرداد 1387 ساعت 11:53

ببینم اینی که گفتی اسم فیلمه یا خود فیلمنامه است؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد