پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم
پلان های روزانه

پلان های روزانه

هر کسی بازیگر نقش اول زندگی خود است، من می خواهم زندگی را کارگردانی کنم

یادداشتی بر فیلم L'Illusionniste (سیلویان شیمه – ۲۰۱۰)

بعد از انیمیشن های پر زرق و برق هالیوودی، تماشای این انیمیشن شاعرانه از سینمای فرانسه لذت زیادی داره. انیمیشنی که به اتکای جزئیات داستانی و طراحی های فوق العادۀ دو بعدی پیش می ره.

این انیمیشن ۸۰ دقیقه ای داستان ژاک تاتی، شعبده باز فرانسویه که با شروع تب موسیقی راک در اروپا طرفداراشو از دست می ده و از محل کارش اخراج می شه. ژاک برای گذران زندگی عازم انگلیس و بعد اسکاتلند می شه و اونجا در یک سالن نمایش کار پیدا می کنه. آشنایی ژاک با دختری کوچک و احساس پدرانه ای که نسبت بهش پیدا می کنه، زندگی هر دوی اونها رو دستخوش تغییر می کنه...  

تم اصلی داستان واقعاً در همین چند خط خلاصه می شه، اما انیمیشن این فیلم بدون دیالوگ به شکلی طراحی شده که بیننده تا آخرین پلان محو تماشا باقی می مونه.

تلاش شعبده باز در نشون دادن "شعبده" و "جادو" بودن همه چیز برای دخترک (حتی خرید لباس گرون قیمت پشت ویترین) لحظات زیبایی رو خلق کرده که به نظر من این فیلم رو از حد یک انیمیشن ساده فراتر برده.

اگر دوست دارین فیلمی متفاوت، آرامش بخش با تصاویری زیبا و موسیقی شنیدنی تماشا کنین، این فیلم رو ببینین.

امتیاز: ۸ از ۱۰

نظرات 4 + ارسال نظر
محسن دوشنبه 22 فروردین 1390 ساعت 20:45 http://filmamoon.blogsky.com

خب آره خیلی قد بلند بود. البته به درد بسکتبال نمی خورد ولی خب قد بلند بود.

۱۹۱ سانت خیلیه. من یه دوستی دارم که قدش ۱۹۵ سانته... وقتی کنارش راه می رم اصلا احساس حقارت بهم دست می ده!

محسن دوشنبه 22 فروردین 1390 ساعت 13:44 http://filmamoon.blogsky.com

یاد دورانی افتادم که تلویزیون ملی ایران یا همون صدا و سیمای قطبی، فستیوال فیلم های ژاک تاتی داشت.

توی این انیمیشن ژاک تاتی رو خیلی قد بلند نشون دادن. تو صفحه imdbش چک کردم دیدم قدش 191 سانتی متر بوده!

نیره دوشنبه 22 فروردین 1390 ساعت 12:03 http://bahareman.blogsky.com

حسام گرامی!
پیش از این ها من اهل تماشای کارتون و انیمیشن نبودم اما چندی است که پشیمانم و کار خودم رو اشتباه می دونم و چند وقتی است که به شناسایی و تماشای اون ها نشستم. از این روی خیلی خوش حالم که با سرای پلان های روزانه کمک زیادی می تونم به دست بیارم. امیدوارم من هم به زودی این انیمیشن رو ببینم.

انیمیشن دنیایی داره که بعضی وقتا توی هیچ فیلمی پیدا نمی شه.

انیمیشن های پیکسار رو ببین. همه اش رو. مخصوصا WALL-E و Ratatoille و Up. انیمیشن های کوتاهش رو هم ببین. بعضی از انیمیشن های کوتاه پیکسار که شاید به 5 دقیقه هم نرسه می تونه با یه فیلم بلند برابری کنه. مثل Day and Night، Partly Cloudy و...

هادی یکشنبه 21 فروردین 1390 ساعت 19:00 http://playtime.blogsky.com

سلام،حالا چرا این شعبده باز همنام با ژاک تاتی معروفه؟

سلام.
برای اینکه ژاک تاتی فیلمنامه رو از روی زندگی خودش نوشته. قرار بوده سال ها پیش این فیلم ساخته بشه و خودش هم بازی کنه که نشده. ولی یه جایی توی فیلم شعبده باز اتفاقی وارد یه سالن سینما می شه و روی پرده یکی از فیلم های ژاک تاتی در حال پخشه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد